FTC به کمپانی های معروف Microsoft، Sony و Nintendo اخطار داد. FTC، 30 روز به شرکت های مذکور فرصت داده تا قوانین مربوط به گارانتی محصولات خود را تغییر دهند. باید منتظر ماند و دید که این کمپانی ها چه واکنشی نسبت به اخطار FTC نشان خواهند داد.

در جهان قانونمند امروز، برای انجام هر نوع کار و تجارتی نیاز به تعریف قانون برای آن حرفه است. کمیسیون تجاری فدرال FTC، در سال 1914 میلادی به صورت مستقل از کنگره آمریکا مشغول به کار کرد. FTC، به بررسی علمی تجارت ها می پردازد و می بایست همواره سازمان های تجاری به نوعی با آن در ارتباط باشند.

جدا از کمپانی های ذکر شده، چندی پیش شرکت های HTC ،Asus و Hyundai نیز چنین اخطاری دریافت کرده اند. بعد از گذشت یک هفته از ارسال این نامه، تنها کمپانی خودروسازی Hyundai قوانین گارانتی خود را تغییر داد. نکته قابل توجه، سایر شرکت ها (لوازم الکترونیکی مصرفی) مانند Samsung و Apple در لیست هشدار FTC نیستند.

به عنوان مثال FTC به غیر قانونی بودن بند هایی همچون (مایکروسافت در صورت تعمیر xbox1 و لوازم جانبی آن توسط هر کمپانی دیگری مسئول نیست( اشاره کرد. در ضمانت نامه محصولات Nintendo نیز آمده: در صورت استفاده از محصولاتی که از جانب Nintendo تولید نشده یا مجوز رسمی ندارند، گارانتی باطل خواهد شد.

FTC اذعان می کند:

در ضمانت نامه هر سه کنسول Nintendo switch، ps4 و xbox1 بند های غیر قانونی وجود دارد.

طبق نامه ی کمیسیون تجارت فدرال، وجود بند: در صورت برداشته شدن برچسب، گارانتی محصول باطل می شود، غیر قانونی است. نه تنها این بند، حتی تبصره باطل شدن گارانتی در صورت عدم استفاده از قطعات خود شرکت سازنده در تعمیر محصول نیز غیر قانونی می باشد.

حق تعمیر، یک موضوع مهم در میان افرادی و شرکت های تعمیر و نگهداری است. دهه ی گذشته، در زمینه تعمیرات خودرو بحث شد. اخیرا نیز، این مسئله در زمینه گوشی های هوشمند و صاحبان کنسول ها مطرح شده است. FTC می خواهد، گزینه هایی برای تعمیر دستگاه ها بدون نیاز به استفاده از سازنده اصلی وجود داشته باشد.

طبق مقررات قانون گارانتی، مشتریان مجبور به استفاده از شرکت های تعمیرات به رسمیت شناخته شده توسط کمپانی تولید کننده محصول هستند. به گفته سازمان FTC در صورت تغییر قوانین طی 30 روز آینده، مشکلی برای شرکت های ذکر شده پیش نخواهد آمد. اما در غیر این صورت اقدام قانونی علیه آن ها صورت می گیرد. بر این اساس، کمپانی های ذکر شده باید قانون گارانتی FTC را بررسی کرده و بر روی اقدامات خود تجدید نظر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =