پس از تیراندازی مرگبار در دبیرستان Marjory Stoneman (در Florida)، شاهد سخنان رئیس جمهور ایالات متحده Donald Trump بودیم. موضوع بحث: آیا بازی های ویدیویی باعث خشونت واقعی می شوند؟ در جلسه رهبری کاخ سفید، منتقدان بازی های ویدیویی نیز دعوت شده بودند. در آن جا منتقدان چند نمونه از بازی های خشونت آمیز را به نمایش گذاشتند.

Jens Matthies:

بازی Wolfenstein یک کمدی تلخ است. عنوانی که از نمایش چهره ظالمانه بشر ترسی ندارد.

  • سازنده: MachineGames
  • ناشر: Bethesda Softworks

Jens Matthies، مدیر خلاق MachineGames:

بازی Wolfenstein در دوگانگی خود منحصر به فرد است. گیم پلی همراه با داستان حساس و آرام خود یک درهم آمیختگی گاه خنده دار و گاه احساسی را ایجاد می کند. البته بر جنبه مهم خشونت در داستان نیز تاکید شود.

تعادل در بازی

Jens Matthies: ما به دنبال تعادل در بازی Wolfenstein هستیم.

ما این ایده را داشتیم که  نازی ها، BJ را به عنوان دشمن شماره‌ ی یک ملت، نشان دهند. پس، بر روی دیوارها، پوسترهای BJ چسباندیم. به همین منظور به BJ لقب Terror Billy را دادیم. تعادل در بازی، یعنی علاوه بر خشونت بیش از حد و رفتارهای دیوانه وار، فضای احساسی و آرام نیز در بازی رعایت شود. اما رعایت چنین سبک جذابی بسیارمشکل است. Jens Matthies، سعی در حل آن دارد. طبق گفته ی JM، اگر فردی خلاق هستید و سعی در نوشتن یک داستان قانع کننده در این زمینه دارید، این چالش برانگیز ترین کار ممکن است. بعضی از بخش های این بازی، از نقطه ای که شما به خانه کودکی خود بازگشته اید و با پدر خود به عنوان یک بزرگسال برخورد می کنید تا دستگیر کردن افراد، پیچ و تاب های بسیاری در خود می بیند.

مدیر MachineGames اذعان می کند:

خشونت بازی Wolfenstein
خشونت بازی Wolfenstein

در زندگی روزمره، خشونت واقعی کاملا طبیعی است. البته  میزان خشونت برای همه ی افراد یکسان نیست. من نمی توانم خشونت واقعی را کنترل کنم. در حقیقت قبول دارم این موضوع واقعا ناخوشایند و وحشتناک است. من فکر می کنم محدودیت های سنی برای بازی ها و یا فیلم های خشونت آمیز، ایده خوبی است. بنده معتقدم، بازی ما برای بچه ها مناسب نیست. Wolfenstein، مناسب مخاطبان بالغ است. من فکر می کنم که بزرگسالان باید بتوانند نوع محتوا را کشف کنند. البته اگر این چیزی باشد که افراد از انجام آن لذت می برند.

اگر بخواهیم نگاه کلی به بازی داشته باشیم، Wolfenstein یک بازی ضد نازی ها (مانند Hydra در فیلم های Marvel) است. در واقع، این بازی نوعی پدیده سیاسی محسوب می شود.

Jens Matthies:

خرید بازی Wolfenstein 2 The New Colossus

ما سعی داریم، هر آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد در بازی به نمایش درآوریم. تلاش ما، ساخت یک قطعه هنری بی انتها است. من بازی ‌سازی را بالاترین فرم هنر می‌ دانم، زیرا هنر های دیگر را نیز در بر می‌ گیرد. به عقیده‌ ی من، بازی ‌سازی بهترین و عالی‌ ترین فرم هنر در حال حاضر است. بله، من فکر می‌ کنم معنی و مفهومی که در بازی‌ سازی وجود دارد، حداقل به اندازه‌ ی هرچیز دیگری است که انسان می‌ سازد. بنابراین ما در ابتدا می دانیم که چه کاری می خواهیم انجام دهیم و سپس سعی در اجرای همان برنامه می کنیم.

چرا خشونت بازی کم است؟

مدیر MachineGames بر این عقیده است:

این بازی نوعی تجربه است. من فکر می کنم شما می توانید بسیاری از تجربیات با موضوع مشابه و با نگرش های سیاسی غیر خشونت آمیز یکسان، ایجاد کنید. اگر شما به موسیقی فلزات سنگین گوش می دهید، همواره انتظاری دارید خاص از آن دارید. این فقط بخشی از ژانر است. من نمی گویم این تنها ژانر یا بهترین ژانر و یا چیزی شبیه آن است.

این ایده به ذهنمان رسید، چه می‌ شود اگر نازی ها پیروز جنگ باشند؟ چه می شود اکنون در دهه ‌ی 60 باشیم و به سطح بالاتری از تکنولوژی رسیده‌ باشیم؟ دهه ‌ی شصت، تقریبا همان زمانی است که تمام اتفاقات مهمِ فرهنگ غرب، به وقوع پیوست. -از فعالیت‌ های مربوط به حقوق شهروندی گرفته تا گروه موسیقی The Beatlesو فستیوال موسیقی Woodstock-

به این اندیشیدیم که چه می ‌شد اگر نازی ها رهبری امور را بر عهده می‌ گرفتند و شروع به خرابکاری می ‌کردند؟ پس این ایده بسیار برایمان جذاب بود. ما از همان لحظات ابتدایی، شروع به تفکر در مورد وقایع آمریکای دهه‌ ی 60 کردیم. اما به این نتیجه رسیدیم که نمی ‌توانیم آن را در نسخه‌ ی اول و فقط در یک مرحله از بازی (که BJ به آمریکا می ‌رود)،‌ پیاده سازی کنیم. زیرا این حقیقت که دشمنِ خونی BJ، سرزمین مادری او را تصرف کرده، برای او اتفاقی بیش از حد بزرگ و قابل‌ توجه می ‌باشد. این برای خود نیاز به یک نسخه‌ ی کامل دارد. بنابراین ما همیشه اتفاقات را به این سمت سوق دادیم و می ‌دانستیم که اگر فرصت ساخت نسخه ‌ی دوم پیش بیاید، به کدام جهت باید برویم.

3 thoughts on “خشونت بازی Wolfenstein

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =