هر ساله بازی های ما در سال تغییر می کند، اما در سال 2019 چیزی ویژه وجود دارد: ظهور جریان مبتنی بر cloud. پلتفرم Stadia یک کنسول بازی سخت افزاری است که پردازش گرافیکی را به مراکز داده و از راه دور متصل می کند. از طریق اتصال به اینترنت، شما قادر به پخش بازی ها به طور مستقیم به هر دستگاه با استفاده از قدرت دستگاه های بالا یا پایان در جاهای دیگر خواهید بود. بنابراین، مهم نیست که سخت افزار محلی شما چیست تا زمانی که بتوانید یک مرورگر Chrome را اجرا کنید و یک اتصال اینترنتی مناسب داشته باشید، می توانید هر بازی موجود در Stadia را بازی نمایید.

Stadia برای اولین بار در کنفرانس توسعهدهندگان بازی 2019 با ارائه یک سخنرانی به معرفی اولین جزئیات این پلتفرم جدید معرفی شد. ما در مورد نحوه عملکرد فن آوری برخی از قابلیت های منحصر به فرد آن و نحوه استفاده از استودیو هایی که به Stadia کمک می کنند، بررسی کرده ایم. ما حتی با Stadia خود در صفحه نمایش GDC دست به دست هم دادیم. ما بسیار امیدواریم در این تابستان اطلاعات خوب و مفیدی درباره این پلتفرم کسب نماییم.

رو نمایی Stadia در GDC 2019 به ما جزئیات زیادی در مورد پلتفرم داده است. گذشته از آن اینکه به طور کامل در cloud قرار دارد و آن در چندین دستگاه قابل دسترسی می باشد. ما در مورد مشخصات فنی آن می دانیم. در راه اندازی، کاربران Stadia توانایی یک پردازشگر چند هسته ای با سرعت 2.7 گیگاهرتز، 16 گیگابایت رم، ذخیره سازی SSD Cloud و بیشتر پردازنده AMD جدید با نام 10.7 TFLOP را دارند. Stadia قادر به بازی در وضوح 4K در 60 فریم در ثانیه خواهد بود، هرچند که ممکن است بسته به بازی ها، بهینه سازی و اتصال به اینترنت شما متفاوت باشد. در حال حاضر برنامه هایی برای به روز رسانی ویژگی های Stadia در طول زمان وجود دارد و گوگل قصد دارد در آینده 8K و 120 FPS را پشتیبانی کند. اما توانایی Stadia با یک شماره TFLOP ساده محدود نمی شود، زیرا فناوری های مبتنی بر cloud می تواند خیلی بیشتر باشد.

گوگل هم برای یکپارچگی YouTube بزرگ است و ما آن را در عمل دیده ایم، مانند اینکه بتوانیم به قسمت های خاصی از بازی بر اساس یک ویدیو برویم که به نام State Share شناخته می شود.  Streamersهمچنین می تواند بیننده ها را بطور فوری از طریق بازی Crowd Play به بازی های چند نفره خود بپیوندند.  Google Voice Assistantنیز به خوبی نمایش داده می شود و می تواند پیامدهای قابل توجهی برای راهنماها و دسترسی سریع به اطلاعات برای بازی هایی که در حال بازی هستید، داشته باشد.

هنگامی که به خدمات مبتنی بر cloud می آید، پهنای باند همیشه یک نگرانی بزرگ است، زیرا این می تواند بسته به شرایط سرویس دهنده و داده ها باشد. گوگل اعلام کرده است که 20 تا 25 مگابایت بر ثانیه برای تجربه 1080p 60FPS و حدود 30 مگابایت بر ثانیه برای 4K لازم است.

Google VP Phil Harrisonدر پاسخ به اینکه آیا او اعتماد به نفس در عملکرد Stadia را دارد، گفت: “به طور کامل، بطور قطع، بله.” او به انتظاراتی که نرم افزار ID برای Doom Eternal و چگونگی برخورد با این انتظارات با پاسخ آن در گیم پلی داده است، اشاره کرد.

چه چیزی برای E3 تایید شده است

با این حال، GDC آشکار شد و گفت که جزئیات بیشتری در تابستان مشاهده خواهد شد. اینکه آیا شرکت گوگل در E3 اطلاعات بیشتری را عرضه نماید بسیار کم می باشد. ممکن است برخی از غرفه های ناشر/توسعه دهنده را با Stadia در حال بازی های خاص ببینیم، اما ما انتظار نداریم که گوگل حضور رسمی در نمایشگاه داشته باشد، زیرا این بخشی از ESA نیست.

آنچه ما امیدواریم در E3 ببینیم

همانطور که ما در مورد Google Stadia می دانیم، هنوز تعداد زیادی سوال وجود دارد که نیاز به پاسخ دادن و جزئیات دقیق دارند. مهمتر از همه، مدل قیمت گذاری Stadia چیست؟ سوال ها در این زمینه بسیار می باشد. این یک رمز و راز در این نقطه است، اما مدیر اجرایی Ubisoft Yves Guillemot پیش بینی کرد که چند گزینه خرید را ترکیب کند. گوگل در ماه آوریل اعلام کرد که پیش از این بر روی مدل قیمت گذاری تصمیم گرفته است، اما در آینده جزئیات بیشتری را در نظر گرفته است. خوب، Stadia در سال جاری راه اندازی می کند و روزهای آینده نیز زمان خوبی برای اعلام شدن خواهد بود.

گوگل همکاری گسترده ای با توسعه دهندگان و ناشران برجسته مانند Ubisoft ،Bethesda و 2K Games داشته است و استودیوی اول شخص خود را به رهبری Jade Raymond، رئیس سابق EA و یوبی سافت معرفی کرده است. با توجه به این، انتظار داریم بازی های بیشتری را که در Stadia اجرا می شود ببینیم.

در حالی که نقطه فروش کلیدی Stadia از بین بردن یک نیاز سخت افزاری است، گوگل هنوز هم قصد دارد کنترل خود را به طور خاص طراحی کند تا دسترسی راحت به ابزارهای منحصر به فرد این پلتفرم را ارائه دهد. کنترلر Stadia در نمایشگاه GDC 2019 در زمانی که پلتفرم برای اولین بار اعلام گشت، نمایش داده شد، اما شرکت کنندگان در واقع نمی توانستند روی آن کار کنند. ما امیدواریم در آینده اتفاق خوبی را در این زمینه مشاهده نماییم.

لطفا نظرات خود را درباره پلتفرم Stadia به صورت دیدگاه در پایین مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =