بازی Far Cry 5 که به تازگی بر روی پلتفرم های pc – xbox1 – ps4 عرضه شده، توانسته نظر منتقدین را به خود جلب و از اکثر سایت های معتبر، نمره قبولی را کسب کند. در این مقاله قصد دارم به نقد و بررسی بازی Far Cry 5 بپردازم و نقاط ضعف و قوت آن را برای شما علاقه مندان سری بازی های Far Cry بازگو کنم.

بازی Far Cry 5 توسط شرکت Ubisoft تهیه و عرضه شده است. Ubisoft در سال های گذشته تجربه های فوق العاده ای در حوزه بازی های Open World برای دوستدارن بازی خلق کرده است. بدون شک Far Cry 5 توانسته با دستیابی به یک فرمول مهم در ترکیب صحنه های اکشن، درگیری های فیزیکی و حیات وحش با یکدیگر، یک اثر با شکوه خلق نماید و لحظات هیجان انگیزی را برای بازیکنان به ارمغان آورد.

اتفاقات بازی در یک مکان خیالی به اسم Hope County, Montana روی می دهد. خشونت بازی Far Cry 5 به حدی است که انفجارهای پیاپی، تیر اندازی های دیوانه وار و حتی حملات حیوانات وحشی، صحنه های هیجان انگیزی را برای بازیکنان به وجود می آورد. ریتم Far Cry 5 به هیج وجه کسل کننده نیست. مشاهده دائم جنگل ها، رودخانه ها، دریاچه ها و غار ها لذت بصری خاصی را در بازیکن به وجود می آورد.

بازی Far Cry 5 یک اکشن خوش ساخت به حساب می آید ولی با تمام این تفاسیر و تعاریف هم چنان نمی توان آن را با بازی Horizon: Zero Dawn –که یک بازی هم کلاس Far Cry 5 است- مقایسه کرد. بدون شک بازی Far Cry 5 نسبت به بازی Horizon  و حتی Assassin’s Creed Origins – که یک بازی Open Worldدیگر، ساخت شرکت Ubisoft است- کیفیت پایین تری دارد. سازندگان بازی Far Cry 5 نتوانسته اند از قدرت ps4 pro و xbox1 x استفاده کنند. به جز تفاوت کیفیت تصویر تلویزیون های 4k و معمولی، به سختی می توان فرق اجرای بازی Far Cry 5 را بین ps4 و ps4 pro احساس کرد.

بازی Far Cry 5
بازی Far Cry 5

در بازی Far Cry 5 هنگامی که با سرعت در جنگل حرکت می کنید، به وضوح شاهد درختانی خواهید بود که یکباره مقابل چشمانتان Load (بارگزاری) می شوند. این امر به دلیل چگالی بالای فضای سبز، در محیط اطراف روی می دهد.

تعداد دشمنان در بازی Far Cry 5 به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند، پس می توانید انتظار داشته باشید که در طول بازی به هر یک از آن ها، بارها و بارها شلیک کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای Load شدن بازی تقریبا 60 ثانیه است که در مقایسه با سایر بازی ها، زمان نسبتا زیادی است.

برای اولین بار در سری بازی های Far Cry شما می توانید بین شخصیت مرد و زن، یکی را برای خود انتخاب کنید. قابلیت ایجاد تغییرات، در ظاهر شخصیت نیز وجود دارد. به مرور که در بازی پیشرفت کنید، آیتم های بیش تری برای تغییرات ظاهری دریافت خواهید کرد. ولی برای یک بازی اول شخص، به طور قطع خود را مشاهده نمی کنید، مگر این که کشته شوید.

گیم پلی زیبای بازی Far Cry 5 همچنان اعتیاد آور و جذاب است. تشابه های زیادی بین بازی Far Cry 5 و نسخه های قبلی این بازی به خصوص Far Cry 3 و  Far Cry 4 وجود دارد. ماموریت هایی که باید انجام دهید و سلاح هایی که در اختیار دارید، یاد و خاطره نسخه های قبلی بازی را برای شما زنده خواهد کرد. بازی Far Cry 5 نتوانسته یک انقلاب عظیم در سری بازی های Far Cry ایجاد کند.

بازی Far Cry 5
بازی Far Cry 5

Ubisoft تلاش کرده با تکیه بر سنت های این بازی، بیش تر به اضافه کردن صحنه های اکشن در کنار حفظ اصالت بازی بپردازد.

ساختار کلی داستان در بازی Far Cry 5

برخی از منتقدین اعتقاد دارند بازی Far Cry 5 یک اثر سیاسی است. با وجود این که بازی اشاره کوچکی به قوانین آمریکا در ارتباط با حمل سلاح و برخی از سیاست های دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) دارد، اما نمی توان در مجموع، Far Cry 5 را یک بازی سیاسی دانست. بیش تر اتفاقات بازی جنبه سرگرم کننده دارد و صرفا سعی دارد، ساعات خوشی را برای شما رقم زند.

در این بازی شما به عنوان کلانتر Debuty نقش آفرینی می کنید. شخصیت پردازی کارکتر اول بازی چندان چنگی به دل نمی زد. با این حال ترجیح می دهم در طول بازی، خود با شخصیت اول بازی آشنا شوید و از توضیحات اضافه، صرف نظر کنم.

گوشه تاریک Montana توسط فرد شروری به نام Joseph Seed کنترل می شود. او یک رهبر متعصب برای فرقه های مختلف درون بازی است. حس تنفری که Joseph Seed در من ایجاد کرد، مشابه شخصیت های منفی گذشته Far Cry (Vaas و Pegan) نبود. او خط داستانی مشخص و به یاد ماندنی را در Far Cry 5 دنبال نمی کند. کارکتر Joseph Seed مشابه ویلن (شخصیت شرور) فیلم های هالیوودی است که سعی در نابودی دنیا دارد.

برای دستیابی به Joseph Seed شما باید ابتدا هر سه ستوان او را از بین ببرید. هر کدام از ستوان ها بر قسمتی از hope County حکمرانی می کنند. برای دستیابی به آن ها باید Resistance Point کسب کنید. برای به دست آوردن Resistance Point کافی است پاسگاه های نگهبانی را تخلیه و گروگان ها را آزاد کنید. Boss هایی که در بازی با آن روبرو هستید، هر یک شخصیت خاص خود را دارند. برای کشتن هر کدام باید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید.

بازی Far Cry 5
بازی Far Cry 5

حضور همراهان بیش تر در طول بازی Far Cry 5، به عنوان یک تغییر عمده -نسبت به نسخه های قبلی- کاملا مشهود است. شما زمان کم تری را به عنوان یک ارتش تک نفره فعالیت می کنید. هنگامی که خط اصلی داستان را بازی می کنید، بیش تر در کنار دوستان خود قرار می گیرید. این امر لذت بازی را دو چندان می کند. یکی از پسرهای روستایی که ما را در بازی همراهی می کند Hurk نام دارد. این شخصیت بسیار ظریف طراحی شده و مطمئنم لحظات شادی را در کنار او سپری خواهید کرد. Hurk در Far Cry 3 و Far Cry 4 نیز به عنوان DLC به بازی اضافه می شد. ولی این بار از ابتدا در اختیار کاربران قرار گرفته است.

در بازی Far Cry 5  برای راحتی و تنوع بیش تر در مبارزات، 9 متخصص وجود دارد که می توانید آن ها را به استخدام خود درآورید. به طور مثال وقتی شما در یکی از مناطق دشمن به اندازه کافی اختلال ایجاد کنید، هواپیماهایی جهت جستجو و کشتن شما، فرستاده می شود. این هواپیما ها به شدت آزار دهنده هستند، خصوصا زمانی که قصد داردید بدون سرو صدا یک پایگاه را فتح کنید. اگر Nick Rye را از قبل به عنوان خلبان استخدام کرده باشید، ضمن همراهی شما، به هر دشمنی که دستور دهید تیر اندازی می کند. او همچنین می تواند شما را از شر هواپیماهای دشمن، به سادگی خلاص کند.

در بازی Far Cry 5 با کامل کردن چالش های درون بازی، Perk Point دریافت می کنید. برخی از چالش های درون بازی عبارتند از:

  • کشتن تعداد معینی از دشمنان با استفاده از اسلحه اسنایپر
  • پیمودن مسافت مشخصی با استغده از wingsuit
  • کشتن و کندن پوست حیوانات وحشی

امکان همراهی دوستان واقعی در بازی Far Cry 5

شما می توانید کل داستان را به همراه دوستان واقعی خود بازی کنید. این امکان برای اولین بار به مجموعه بازی های Far Cry  بر روی پلتفرم های ps4 – pc – xbox1 اضافه شده است. این امکان جدید به شما اجازه می دهد تا به صورت آنلاین دوستان خود را در بازی همراهی کنید. شما هر بار می توانید تنها، یکی از دوستان خود را به عنوان مهمان به بازی دعوت کنید. اضافه کردن یک یار آنلاین بسیار جذاب است و بازی را شلوغ تر از قبل خواهد کرد. دقت کنید تنها بازیکنی که Host باشد در انتهای ماموریت، امتیاز دریافت می کند.

بازی Far Cry 5
بازی Far Cry 5

Arcade Mode در بازی  Far Cry 5

برای اولین بار یک بخش جدید به بازی Far Cry 5 اضافه شده که Far Cry Arcade نام دارد. در Far Cry Arcade شما می توانید مراحلی به سلیقه خود طراحی و آن ها را بازی کنید. هدف Far Cry Arcade این است که پس از تمام کردن داستان بازی و خالی کردن نقشه Hope County از دشمنان، همچنان انگیزه ای برای بازی کردن داشته باشید.

در حال حاضر این بخش با مشکلات مختلفی روبرو هست که احتمالا در آپدیت های آتی از بین خواهد رفت. امکاناتی که برای ساخت یک مرحله در اختیار دارید بسیار گسترده هستند. با استفاده از این امکانات می توانید مراحل متنوعی خلق کنید، ولی برای این که یک مرحله ارزش بازی کردن داشته باشد، باید زمان زیادی صرف کنید. به همین دلیل اکثر مراحلی که تا کنون ساخته شده اند کسل کننده هستند. تعداد انگشت شماری مرحله ی تقریبا جذاب در Far Cry Arcade وجو دارد که آن ها هم توسط توسعه دهندگان Ubisoft طراحی شده اند.

امتیازات بازی Far Cry 5

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، بازی Far Cry 5 توانسته است نظر مثبت بسیاری از منتقدین را به خود جلب کند. این بازی از سایت IGN نمره قابل قبول 8.9 را کسب کرده است.

منتقدین Metacritic واکنش های مختلفی نسبت به این بازی نشان دادند. کسب نمره 81 از Metacritic این بازی را در زمره بازی های برتر xbox1- pc – ps4 قرار نمی دهد. ولی در عین حال، نمره پایینی برای این بازی محسوب نمی شود.

در بین سایت های منتقد، Gamespot بهترین نمره را به   Far Cry 5 داده است. بازی Far Cry 5 توانست نمره 9 را از Gamespot کسب نماید.

در کل، بازی Far Cry 5 از نظر جلب رضایت منتقدین، نتوانست از مجموعه های قبلی Far Cry پیشی گیرد. اما انتظار می رود این بازی بتواند با توجه به تاریخ عرضه و به پشتوانه ابزار تبلیغاتی Ubisoft، -از نظر فروش- از نسخه های پیشین خود در آمد بیش تری کسب کند.

خرید بازی Far Cry 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهار =