کنسول های ps4 و xbox1 شخصی نیستند و همین سیستم عامل ها چندین تکرار سخت افزاری و هزاران بازی را شامل می شوند. همین موضوع باعث می شود تا انتخاب برای ما بین آن دو سخت تر شود. اما ما بین دو کنسول مورد نظر نبردی در نظر گرفته ایم تا بتوانیم برنده عملکرد، طراحی، کنترلرها، STORAGE و PORT ها را برای شما به ارمغان بیاوریم.

کارایی

هر دو سیستم می تواند بسیاری از بازی های مشابه را اجرا کند. عملکرد بازی ها وابسته به کنسولی می باشد که از آن استفاده می کنید. PS4 Slim قدرتمندتر از Xbox One S است که توانایی نمایش دادن بازیها با رزولوشن بالا را دارد. بین کنسول ها در این زمینه تفاوت چندان فاحشی مشاهده نمی شود اما در بیشتر تلویزیون ها عنوان ps4 بهتر ظاهر می شود. با اینکه در برخی از بازی های ps4 هم اختلالاتی وجود دارد ولی این موضوع به صورت جدی گزارش نشده است. باید به خاطر داشته باشید که بسیاری از بازی ها با سرعت 30 یا 60 فریم در ثانیه بدون مشکل اجرا می شوند.

بسیاری از وبسایت های بازی در هنگام انتشار بزرگ خود گرافیک های بین کنسول های مختلف را به مقایسه می گذارند. شما از طریق این مقایسه ها نیز می توانید به کیفیت بازی در کنسول های مختلف پی ببرید. با این حال اگر مایکروسافت در کنسول های Xbox One X سرمایه گذاری بیشتری نسبت به PlayStation 4 Pro داشته باشد، مایکروسافت لبه آن را به دست می آورد.

Xbox One X قادر به اجرای بسیاری از بازی ها با رزولوشن 4K بومی و 60 فریم در ثانیه است که به طور مداوم از کنسول Premium سونی برتر است. در هر صورت، این تفاوت ها فقط برای بازی های شخص ثالث اعمال می شود که دو نسخه را می توان در کنار یکدیگر مقایسه کرد. عناوین اول شخص تمایل دارند که از سیستم مورد نظرشان برای استفاده بهتر بهره ببرند و از این رو بدون در نظر گرفتن کنسول ظاهر خواهند شد.

برنده این بخش: هر دو کنسول

کنترلر ها

کنسول های ps4 و xbox1

کنترلر استاندارد Xbox One، بسیاری از عناصر اصلی کنترل 360 را حفظ می کند، علاوه بر آن دو موتور دیگر خراب را اضافه می کند و بسته باتری های بزرگ را در پشت از دست می دهد. علاوه بر آن باتری پشت دسته بزرگ می باشد و تا حدی پر سر و صدا است. همچنین این کنترلرها دارای سوکت های کوچکتر بر روی پایه های آنالوگ هستند که برای خنک کردن به کار برده شده اند و تا حدی بی فایده و خنثی می باشند.

مایکروسافت همچنین یک نسخه “Elite” از کنترلر خود را منتشر کرد، که اجازه می دهد تا گزینه های متعدد سفارشی سازی و چندگانه برای تغییرات مختلف ورودی وجود داشته باشد. در حالی که کنترل کننده Elite قطعا هیجان انگیز است، هزینه آن نیز 150 دلار است. البته باید این را در نظر داشته باشید که این کنترلر چیزی نیست که شما نیاز داشته باشید.

از سوی دیگر کنترلر DualShock 4 در مقایسه با کنسول های پیشین DualShock پیشرفت های گسترده ای داشته. همچنین این کنترلر قابلیت های چشم گیری از جمله صفحه لمسی و چراغ چند کاره برای آن طراحی شده است. در این کنترلر حتی یک بلندگو وجود دارد که در برخی از بازی ها از آن استفاده مؤثر می شود.

به طور کلی کنترلر ps4 برای بازی های بیشتری مفید و کار آمد می باشد. با اینکه این اتفاق چندان بزرگ به نظر نمی آید ولی به خودی خود یک پیروزی برای کنسول ps4 محسوب می شود.

برنده این بخش: ps4

Ports و Storage

پورت ها در کنسول های ps4 و xbox1 دارای تفاوت هایی اساسی هستند. کمپانی مایکروسافت یک IR Blaster و دو ورودی HDMI را در یک قسمت قرار داده در نتیجه همین موضوع باعث می شود کنسول را بتوانید به ماهواره و تلویزیون به وسیله کابل متصل نمایید.

کمپانی سونی این پورت ها را حذف کرده و همین موضوع کاملا واضح است که مایکروسافت قصد پیشی گرفتن از سونی را دارد. هر دو کنسول از یک پورت Ethernet و دو ورودی USB استفاده می کنند اما تنها ps4 همراه با پورت دوربین در این نقطه می باشد. اگر می خواهید از Kinect در Xbox One S یا X خود استفاده کنید، به یک آداپتور نیاز دارید که در حال حاضر تولید نمی شود.

هر دو کنسول با GB500 یا 1TB از فضای ذخیره سازی همراه هستند که به اندازه کافی برای ذخیره مجموعه ای مناسب از بازی ها و رسانه های دیگر است. با اینکه فضای 1TB زیاد به نظر می رسد ولی اگر شما به طور منظم بازی ها را دانلود نمایید این فضا برای شما کم می باشد. خوشبختانه، ذخیره سازی هر دو سیستم به راحتی می تواند از طریق درایوهای سخت افزاری خارجی گسترش یابد.

در کل، کنسول های ps4 و xbox1 کمی از نظر قابلیت اتصال و ذخیره سازی جدا هستند. ایکس باکس به دلیل انتخاب وسیع تری از پورت ها، برنده این بخش به حساب می آید.

برنده این بخش: xbox1

انتخاب بازی

نزدیک به پنج سال، کنسول های ps4 و xbox1 دارای کتابخانه هایی با صدها بازی هستند و هر کنسول مجموعه ای از انحصاری  ها را در خود جای داده است. در بسیاری از موارد این موضوع یکی از نکات مهم فروش برای انتخاب یک کنسول شمرده می شود. البته اکثر بازی های شخص ثالث برای هر دو کنسول طراحی شده ولی استثناهایی وجود دارد که کمپانی سونی و مایکروسافت برای محافظت از انحصارهای خود قراردادهایی را ثبت نموده اند.

اگر شما به دنبال بازی های انحصاری هستید ما به شما ps4 را توصیه می کنیم. کمپانی سونی استودیو های شخصی خود را چندین سال یکبار برای این سیستم خاص مانند War God f Marvel’s Spider-Man، سری MLB: The Show ،Detroit: Become Human و Nioh اختصاص داده است.

در عین حال کمپانی مایکروسافت هر ساله دارای چندین انحصاری قابل توجه می باشد. گذشته از سری های بزرگ مانند Forza ،Halo و Gears of War، انحصاری هایی که ما برای Xbox One دیده ایم، کم رنگ است. البته در این بین استثنا نیز وجود دارد و جدا از Sunset Overdrive و Sea of Thieves در مقایسه با آنچه سونی ارائه می دهد کم رنگ است.

در آینده ps4 بازی های Days Gone، Death Stranding ،Dreams و The Last of Us Part II می باشد. مایکروسافت در آینده بازی های Crackdown 3 ،Halo Infinite و Gears of War را ارائه خواهد داد. همانطور که این نسل از کنسول رو به اتمام است ولی کمپانی سونی همواره لیست جذابی از بازی ها را برای بازیکنان در نظر گرفته و ما در این زمینه ps4 را پیشنهاد می کنیم.

اکثر مواقع شما می توانید از هر دو کنسول با بازی های جذاب مختلف به بازی بپردازید مگر اینکه طرفدار بازی خاصی در میان انحصاری ها باشید. بازی های برجسته ای مانند The Witcher 3 و Fallout 4 در هر دو سیستم در دسترس هستند. بازی های آینده مانند Division 2 و Anthem نیز برای هر دو کنسول منتشر خواهند شد. اما اگر شما مجبور باشید یکی از کنسول ها را با بازی های محبوب تر انتخاب نمایید کنسول ps4 برنده می شود.

برنده این بخش: ps4

سرویس آنلاین

کنسول های ps4 و xbox1

سونی و مایکروسافت خدمات آنلاین مشابه ارائه می دهند. PlayStation Plus سونی و Xbox Live Gold مایکروسافت به کاربران امکان دسترسی به بازی های آنلاین، بازی های رایگان ماهانه، تخفیف های فروش و دیگر ویژگی های ویژه برای هزینه سالانه می دهند. هر دو سرویس 10 دلار در هر ماه و یا 60 دلار در سال است.

کاربران ایکس باکس همچنین می توانند به EA Access دسترسی داشته باشند که 10٪ تخفیف بر عناوین EA و همچنین دسترسی به یک بازی پایدار (اغلب) قدیمی EA با 5 دلار در هر ماه یا 30 دلار برای یک سال داشته باشند. سونی در یک گزارش اعلام کرد که برای حفظ ارزش بازیکن این برنامه را رد کرده است. کاربران xbox می توانند بازی های خود را به صورت دیجیتال با پول مجازی دانلود نمایند. علاوه بر این، ابتکار عمل Xbox Play Anywhere، که شامل عناوین انتخابی است، به کاربران امکان دسترسی به بازی را در هر دو Xbox One و Windows 10 خود بدون هیچ گونه هزینه ای امکان پذیر می سازد.

کاربران PS4 چندین مزیت دارند. PlayStation Now، که در بالا ذکر شد به بازیکنان اجازه می دهد تا چندین عنوان PS3 را از PS4 خود پخش کنند. برای کاربران این یک سیستم خیلی خوب به شمار می رود. البته اگر شما می خواهید لذت بازی را بچشید باید اینترنت خوبی داشته باشید. سونی به وسیله PlayStation Vue یک سرویس stream به صورت Sling TV عمل می کند و دسترسی به 75 شبکه مختلف را فراهم می آورد. این موضوع بسیار قابل تحسین می باشد به شرط اینکه اینترنت قوی ای داشته باشید در غیر اینصورت این موضوع به نظر شما منفی خواهد بود.

مشترکان PlayStation Plus و Xbox Live Gold هر دو ماهانه بازی های رایگان را ارائه می دهند، اما انتخاب PlayStation در طول سال ها بهتر ظاهر شده. از جمله بازی های قابل توجه کمپانی سونی می توان به Bloodborne اشاره کرد که برای مدتی در این سیستم رایگان بوده است.

برنده این بخش: ps4

لوازم جانبی

کنسول های ps4 و xbox1

Kinect یک راهکار مفید برای محیط Xbox One بود، اما مایکروسافت از آن زمان به بعد دوربین حرکتی را متوقف کرده و اگر بازیکن جدیدی بخواهد به جمع xbox وارد شود مسلما از این موضوع ناراضی خواهد بود. از طرفی دوربین کنسول ps4 یک دستگاه کوچکتر است و همواره تولید و به خوبی انجام می شود. شما حتی می توانید از آن برای ورود به پروفایل خود استفاده نمایید.

علاوه بر این، علاقه مندان به بازی های Oculus Rift VR می توانند هر بازی Xbox One را به هدست Oculus بچسبانند و از یکی از سه محیط VR متصل نمایند. Citadel، Retreat و Dome از جمله محیط ها به حساب می آیند. این یک ویژگی بسیار جالب می باشد که به بازیکنان امکان می دهد در IMAX بازی کنند، اما متاسفانه هیچ قابلیت Rift اضافی وجود ندارد. از طرف دیگر کمپانی سونی ps vr خود را به همراه لیستی از بازی های سازگار رشد می دهد و ارزش vr خود را بالا می برد. شما به دوربین PlayStation نیاز دارید  اگر شما قبلا آن را نداشته اید می توانید آن را با PSVR همراه با یک بازی حدود 300 دلار خریداری نمایید.

در هر صورت باید بگویم ps vr یک طراحی شگفت انگیز دارد و بسیار سرگرم کننده می باشد. حتی بازیکنان می توانند به وسیله اتصال تلویزیون بازی شخص مورد نظر را مشاهده نمایند. بازی های سازگار با PSVR با تجربه در ذهن طراحی شده اند، بنابراین بیش از یک صفحه نمایش معمولی به حساب می آید. بعضی از بازی ها بهتر از دیگران کار می کنند، اما این کاملا تجربه ای است که بسیاری از علاقه مندان پلی استیشن می خواهند داشته باشند.

برنده این بخش: ps4

رابط کاربری

رابط کاربری PS4 برای دسترسی به آن طراحی شده. این بخش ساده می باشد و برای هر کسی قابل فهم است. شما می توانید با ایجاد کتابخانه خود پوشه هایی به صورت شخصی بسازید و بازی های خود را مرتب نمایید تا بار اسکرول شما کم شود.

Xbox One’s UI کمی پیچیده تر می باشد ولی قوی و کاربردی تر است. رابط کاربری طراحی شده تا به طور مشابه با ویندوز 10 کار کند و اگر زمان کافی برای برآوردن ایده خود را داشته باشد بسیار قابل دسترس تر و بصری تر می باشد. علاوه بر این، مایکروسافت به طور منظم رابط کاربری Xbox One را با افزودن ویژگی ها بر اساس دستورالعمل انجمن بازی به روز رسانی می کند. در حالی که منوی PS4 ساده تر است برای حرکت به تازه واردین، ایکس باکس به سادگی ویژگی های بیشتری برای کمک به شما در پیدا کردن بازی ها یا برنامه های مورد نظر شما دارد.

برنده این بخش: xbox1

رابط رسانه ها و برنامه ها

کنسول های ps4 و xbox1 با استفاده از بازی های ذهنی ساخته شده اند. مایکروسافت به آینده پر سرعت خود بسیار امیدوار است. این یکی از کنسول های streaming box و بازی می باشد و بر خلاف همتای نسل بعدی سونی، این سیستم برای استفاده از جعبه کابلی شما طراحی شده و برنامه ریزی منظم را ثبت می کند.

هر دو کنسول از سرویس های مشترک شخص ثالث مانند Netflix و Amazon Instant Video و همچنین ارائه برنامه هایی مانند Hulu Plus، HBO Go، Twitch، Ustream و Crackle استفاده می کنند. در حالی که دوره طول و درازی وجود دارد که فروشگاه ایکس باکس برنامه های بیشتری را نسبت به همتای PlayStation خود ارائه می دهد، اما تا حد زیادی از بین رفته و برنامه هایی که در هر دو کنسول قرار ندارند وجود دارد.

ایکس باکس به طور طبیعی داده های صوتی PCM را بدون خروجی پخش می کند، در حالی که PS4 از DTS HD پشتیبانی می کند. البته تفاوت بسیار اندکی در کیفیت صوتی وجود دارد. اخیرا جدیدترین فرمت های صوتی مانند Dolby Atmos و DTS: X اکنون از طریق دیسک های صوتی Blu-ray پشتیبانی می شوند در حالی که PlayStation 4 همواره موارد مختلف را پشتیبانی می کند.

برنده این بخش: هر دو

Streaming

کنسول های ps4 و xbox1

PS3 یک دستگاه رسانه ای عالی است که قادر به پخش موسیقی و ویدئو از کامپیوتر شما و پخش محتوا به طور مستقیم از یک دستگاه USB متصل می باشد. PS4 در حالی که به پتانسیل بالقوه خود برسد، امروزه به عنوان یک کنسول Streaming جامع و کامل شناخته شده است. سرویس پلی استیشن سونی بیش از 100 بازی پلی استیشن را برای Streaming فراهم می کند، یعنی تا زمانی که شما اشتراک 20 یا 45 دلاری را انتخاب کنید. PSVue، شبیه به Sling TV، امکان دسترسی به کابل را به طور کامل فراهم می کند، اگر اینترنت شما به اندازه کافی سریع باشد. شما حتی نیازی به اشتراک PS4 ندارید  بسیاری از دستگاه های جریان دارای یک برنامه Vue هستند اما در اینجا واقعا اهمیتی ندارد.

مایکروسافت روشی متفاوت برای streaming رسانه ای در نظر گرفته است. این شرکت Xbox One را به عنوان یک دستگاه رسانه ای بهینه سازی کرد و Xbox Live paywall را از بین برد و دسترسی کاربران رایگان به سرویس های Streaming مانند Netflix را فراهم می کند (اگرچه برای برنامه هایی مانند Netflix شما هنوز به یک سرویس اشتراکی نیاز خواهید داشت).

اگر شما یک مشترک تلویزیون کابلی هستید، حتی می توانید کابل خود را به کنسول برای عملکرد بیشتر متصل کنید. پیش از این، ما با استفاده از یکپارچگی کابل، Xbox-victor را معرفی کردیم، اما معرفی PSNow و PSVue به طور موثر ایجاد شده است.

برنده این بخش: هر دو

آینده

کنسول های ps4 و xbox1

PlayStation 4

پس از شروع آهسته کمپانی سونی از سال 2015، 2016، 2017 و به بعد تعداد زیادی از انحصارات ps4 تحسین برانگیز بود و به نظر می رسد با همین روال به سمت آینده پیش می رود. از تولید Hideo Kojima اسرارآمیز Death Stranding و The Last of Us: Part II، بسیاری از بازی های پیش رو شما فقط می توانید در ps4  بازی کنید، و سونی هیچ نشانه هایی از کند شدن مسیر را نشان نمی دهد.

Xbox One

مایکروسافت به دلیل مزایای بلند مدت کمپانی سونی، چشم اندازهای بلندی برای xbox در نظر گرفته است. ابتکار عمل Xbox Play Anywhere برای شروع خوب است و به شما این امکان را می دهد که بازیکنان بدون هیچ مشکلی بین Xbox One و Windows 10 PC خود به طور یکنواخت و مستقیم حرکت کنند. ما مسلما در آینده برنامه های جامعی از هر دو کمپانی مشاهده خواهیم کرد. البته بازی های کمپانی مایکروسافت نسبت به سونی محدودتر می باشد. از جمله آنها می توان به Gears 5 ،Halo Infinite ،Ori و Will of the Wisps اشاره کرد.

برنده نهایی: ps4

با اینکه کنسول های ps4 و xbox1 هر دو امکانات مفیدی را فراهم می کنند ولی ما کمپانی سونی را برتر می دانیم. Xbox برای برنامه های کاربردی و غیر بازی مفیدتر می باشد اما اگر چیزی بیشتر از این مورد نظر شما است و در حال خرید بین این دو کنسول هستید ما به شما کنسول ps4 را توصیه می کنیم.

لطفا نظرات خود را درباره کنسول های ps4 و xbox1 به صورت دیدگاه در پایین مقاله به اشتراک بگذارید.

خرید کنسول پلی استیشن ۴ اسلیم (PlayStation4 (PS4 Slim 500GB

خرید کنسول ایکس باکس وان اس Xbox One S 1TB (کپی خور)

3 thoughts on “مقایسه کنسول های ps4 و xbox1

  1. XBox, PS4 و بازي says:

    سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون میشم اگراز سایت من هم دیدن فرمایید و نظر دهید
    XBox, PS4 و بازی

  2. سینا says:

    سلام .نکات درباره‌ی دسته ایکس باکس ننوشته اید مثل به مدت طولانی میشه بازی کرد چون طرح ارگونومی دسته نسبت به پلی استیشن بهتره ودارای آنالوگ بلوتوث برای متصل کردن به کامپیوتر و طرح زبر دار بودن دسته که باعث کمتر عرق کردن دست می شود و ویبره های tiggert که واقعا فوق العاده در بازی فوروزا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهار =