بازی Metro Exodus سومین قسمت از سری بازی های ویدئویی Metro بر اساس رمان های Dmitry Glukhovsky است. البته این نکته را بدانید که این بازی ادامه بازی های Metro 2033 و Metro: Last Light را دنبال می کند. همچنین این بازی بر روی موتور قدرتمند A Engine4 طراحی شده. این بازی مهیج تاریخ 25 بهمن 97 بر روی پلتفرم های pc ،ps4 و xbox1 عرضه گشته است. برای کسب اطلاعات دقیق تر این بازی ادامه مقاله را دنبال کنید.

pc           ps4           xbox1           بازی Metro Exodus


سازندگان بازی Metro Exodus

بازی Metro Exodus، در استودیو ۱۳ ساله اکراینی A Games4 توسعه یافته و توسط کمپانی Deep Silver منتشر گشته. نسخه های پیشین این عنوان از جمله بازی metro last light و metro 2033 نیز در این استودیو ساخته شده است.

گیم پلی بازی Metro Exodus

بازی Metro Exodus به صورت اول شخص تیرانداز طراحی شده و حس ترس و ادامه بقا را به بازیکن منتقل می سازد. بازیکن در این بازی با موجودات جهش یافته و انسان هایی دشمن مانند رو به رو می شود. فضای سرد و یخ زده روسیه کاملا احساس ترس و ناامیدی را به بازیکن منتقل می نماید. بازیکن در این مسیر خوف آلود اسلحه های دست سازی در اختیار دارد که از طریق آنها باید با دشمنان خود به مبارزه بپردازد. در تصویر شماره 1 صحنه هایی از بازی دیده می شود.

بازی Metro Exodus
تصویر 1: صحنه هایی از ویرانه های باقی مانده در جنگ بازی Metro Exodus

با اینکه پیشتر گفتم این بازی در زمستان جریان دارد ولی باید بدانید که این بازی دارای چرخه شبانه روز و محیط زیست می باشد و به همراه تعویض فصل، داستان تغییر پیدا می کند. Metro Exodus در طول یک سال در بازی جریان می یابد.

Metro Exodus یک بازی جهان باز نیست بلکه به صورت خطی بازیکن را در بازی قرار می دهد و نمی گذارد او به عقب بازگردد. بازی در تونل های سراسر متروک جریان دارد و حس امواج رادیواکتیو در جای جای آن دیده می شود. شما در این سفر سوار یک قطار با بلیط یک طرفه می شوید و پس از انجام ماموریت دوباره سوار این قطار شده و مرحله بعد را آغاز خواهید کرد. خدمه این قطار به شدت جدی هستند و جزو بازماندگان این اتفاق به حساب می آیند.

نکته ای که در این بازی وجود دارد این است که شما باید منابع و موجودی های مورد نیاز خود را مدیریت نمایید. این موضوع به این دلیل است که شما بیشتر بر روی زمین قرار دارید و اکثر اتفاقات و داستان بازی در آنجا رخ می دهد ولی شما به دلیل وجود مواد رادیو اکتیو نمی توانید مدت زیادی را بر روی آن تاب آورید. شما گاها دچار کمبود خشاب و امکانات مواجه خواهید شد. شما همراه خود یک ساعت دارید که مقدار اکسیژن باقی مانده شما را اعلام می کند.

شما در این بازی به جستجو منابع مختلف می پردازید. با اینکه این موضوع کار آسانی نمی باشد ولی هزینه ای برای شما به همراه ندارد و باعث می شود به منابع مورد نیاز خود دست یابید. همچنین هدایت کردن مترو چندان لذت بخش نمی باشد زیرا تا حدی دشوار و دردسر ساز است. گاهی اوقات احساس می کنید که جنبش متدولوژیک مترو به فضاهای بسیار بزرگ تر پرتاب می شود که برای آن منظور قرار داده نشده است.

خوشبختانه این بازی در فصل های دیگر نیز جریان دارد و هنگامی که در جنگل های سرسبز تایلند حرکت می کنید به شدت از مناطق آزاد با سرعت بالاتر لذت خواهید برد. شما در ماموریت های جانبی هم می توانید منابع خود را جمع آوری نمایید و در موارد حساس از آنها بهره گیرید. این ماموریت ها به checklist اضافه نمی شود و آنها تنها فرصتی را برای شما فراهم می سازند تا فشارهای مختلف را تجربه نمایید و همچنین منابع بیشتری کسب نمایید. در تصویر شماره 2 تغییر فصل را مشاهده خواهید کرد.

بازی Metro Exodus
تصویر شماره 2: تغییر فصل در بازی Metro Exodus

همانطور که پیشتر گفتم بازی Metro Exodus جهان باز نیست. این بدان معناست که پس از اتمام هر مرحله، به بخش پیشین باز نخواهید گشت. در بازی، ماموریت های زیادی وجود دارد. به دلیل بزرگ بودن محیط ، وسایل نقلیه در اختیار بازیکنان قرار می گیرد. به علاوه هیجان های شدیدی در برخی مواقع پیش می آید که باعث می شود به سرعت از بین ببرید و یا به سرعت کشته شوید.

سلاح هایی که در بازی کشف می شود قابلیت سفارشی سازی دارد و شما می توانید یک اسلحه معمولی را به یک تفنگ دور برد تبدیل نمایید. همچنین این موضوع به شما اجازه می دهد بتوانید خود را با موقعیت پیش رو تطابق دهید. همچنین این بازی به خوبی حس غم و اندوه را به بازیکن منتقل می نماید زیرا همراهان و دوستان شما به مراتب در سفر نابود می شوند و شما در صحنه های عاطفی زیادی قرار خواهید گرفت.

داستان بازی  Metro Exodus

بازی Metro Exodus در قرن چهارم و پس از جنگ هسته ای، -زمین را ویران کرده- رخ می دهد. چندین هزار بازمانده در شهر مسکو زیر آوار و تونل های مترو، گیر کرده اند. در بازی وجود جانوران ترسناک و جهش یافته به وفور دیده می شود.

Artyom شخصیت اصلی بازی می باشد و با روحیه ای جنگجو دچار دردسرهای خاصی می شود. او به انسان ها نشان می دهد که زندگی در بیرون از مترو نیز وجود دارد. او در مسیر مسافرت خود به اکتشاف منابع می گردد و باید بدانید به راحتی نمی توانید در این مناطق به جستجو بپردازید زیرا نقص های زیادی در آنجا وجود دارد. همین موضوع باعث می شود تا انگیزه شما کم شود.

بازیکنان باید در این سفر باورنکردنی از مترو فرار کنند و در جستجوی یک زندگی جدید در شرق باشند. بازی Metro Exodus در عمق زمستان هسته ای و در بیابان های روسیه رخ می دهد. در بازی صحنه های غمگین بسیاری دیده می شود زیرا دوستان شما، در همه ی مراحل نمی توانند شما را همراهی کنند.

موسیقی و گرافیک بازی Metro Exodus

شرکت آلمانی دیپ سیلور (Deep Silver) که از ۱۶ سال پیش در ساخت بازی های Saints Row، THQ’s موفق بوده، نسخه میکس شده موسیقی In The House In A Heartbeat اثر جان مورفی (John Murphy) –بریتانیایی- را در تریلر بازی Metro: Exodus منتشر کرده است. استودیو Feel For Music و A Games4 در ساخت موسیقی بازی همکاری داشته اند. آنها توانسته اند در این طراحی احساسات بازیکنان را به خوبی تحت تاثیر قرار دهند.

گرافیک بازی با جزئیات بالایی همراه است و به خوبی گردش شبانه روز و آب و هوا را به نمایش می گذارد و می توان گفت تا حدی کم نقص به حساب می آید.

در نهایت بازی Metro Exodus

در نهایت باید بگویم بازی Metro Exodus بسیار تاثیر گذار و لذت بخش می باشد و از اشکالات اندکی برخوردار می باشد. اگر شما هم از طرفداران سری بازی های Metro هستید مطمئنا از این نسخه جدید لذت خواهید برد. این بازی از هم اکنون بر روی پلتفرم های pc ،ps4 و xbox1 قابل استفاده  می باشد.

لطفا نظرات خود را درباره بازی Metro Exodus به صورت دیدگاه در پایین مقاله به اشتراک بگذارید.

نکات مثبت
  • شخصیت های متکبر و تعاملات جدی، شما را به خدمه و سفر نزدیک تر می کنند
  • ساختمان های مختلف و مناظر شما را به بازی نزدیکتر می کند
  • سیستم های سفارشی ساز شما را در هر شرایطی کمک می کند
  • Gunplay تاثیر گذار باعث می شود که صحنه های مبارزات چالشی هیجان انگیز شود
نکات منفی
  • مناطق  شبیه سازی شده کمی پراکنده اند و گاهی اوقات دردسر ایجاد می کنند.
  • مسائل فنی تا حدی کمی ناامید کننده است

خرید بازی Metro Exodus برای PS4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =